Fitoktató

A rovat frissítve: november 23. 04:37

Mindent az Atkins-diétáról!

Feltöltés időpontja: 2007.04.12 12:32

Nagyításért kattintson a képre!

Az Atkins-diéta jött, látott és győzött!
A Robert C. Atkins nevével fémjelzett diéta ígérete: Egyél kevés szénhidrátot, és fogyni fogsz! Mindez hogyan lehetséges?

A kutatóorvos teóriája szerint, a szervezetbe jutó szénhidrátok növelik a szervezet inzulinszintjét, a magas inzulinszinttől pedig éhesek leszünk. Ekkor a feleslegesen megevett táplálékot a szervezet zsírként raktározza, vagyis súlygyarapodást idéz elő.

Atkins szerint a sikeres fogyáshoz elsősorban a szénhidrátok mennyiségét kell csökkenteni. Ez alatt nem a tápanyagtáblázatokban, vagy a termékek címkéjén feltüntetett értékeket érti, hanem saját számításai alapján készített egy egyedi táblázatot.
Étlapunkon az ételek szénhidráttartalmát, Atkins-táblázata alapján tüntettük fel.

A diéta három szakaszból áll:

1. szakasz
Az első szakaszban 20 g szénhidrát bevitele engedélyezett, természetesen az Atkins-táblázat alapján. Ekkor elsősorban a fehérjék fogyasztása javasolt, húsfélék ( szárnyas, vörös hús), hal, tojás.
Szénhidrátból a fentebb említett 20 g fogyasztható, többnyire zöldségek és gyümölcsök formájában, de ezek közül válasszunk alacsonyabb szénhidráttartalmúakat. Salátaöntetként bármi használható. Kerülendő a kenyér és a gabonafélék. A tejtermékek is tiltottak az első szakaszban, kivéve a sajtot és a vajat. Nagyon fontos, hogy minden nap meg kell inni két liter folyadékot, de ne igyunk koffeintartalmú italt, mert ez növeli a szervezet inzulinszintjét.
Étlapunkon megtalálhatóak a fehérjében gazdag húsfélék zöldségekkel kombinálva, illetve kizárólag zöldségekből készült ételek is.
Az első szakasz 2 hétig tart.

2. szakasz
A második periódusban 30 g szénhidrátot lehet enni naponta. Ebben a szakaszban kibővíthető a fogyasztott zöldségek és gyümölcsök köre, amelyből fogyaszthatók a "magasabb szénhidráttartalmúak" is. A fogyás folyamatosan folytatódik, csak lassabb ütemben. A súlyveszteség beáll a heti fél-1 kilógrammos ideális mértékre. Ezt körülbelül 4 héten keresztül alkalmazzuk, a folyamatosság megtartása érdekében.

3. szakasz
A harmadik szakasz 4-6 hétig tart. Itt már mértékkel fogyasztható péksütemény is, alkoholok közül a bor és a sör is. A szakasz végéig folyamatosan növelni kell a szénhidrát mennyiségét, közben pedig figyelnünk kell szervezetünk reakcióit. Az utolsó napokban létrejön az "Atkins-féle szénhidrátegyenlőség", ami azt jelenti, hogy pont akkora mennyiségű szénhidrátot fogyasztunk, amennyire a szervezetünknek szüksége van. Ez az érték napi 40 és 120 g között van, amelyet befolyásol az életkor, a nem, a munkavégzés jellege, a fizikai terhelhetőség.

Milyen előnyöket nyújt az Atkins-diéta?

Előnye a többi diétával szemben, hogy a sokak által kedvelt húsokat nem tiltja meg, sőt ajánlja. Az ajánlott élelmiszerek köre igen széles, ezért változatos étrendet lehet összeállítani.
Az orvosok véleménye szerint átalakul a szervezet kémiája, megszűnik az éhségérzet, visszatér az életerő, és jelentősen csökken a szívbetegségek, a magas vérnyomás, a cukorbaj és más betegségek kockázata.
A legnagyobb előnye az étkezés hosszú távú, és tudatos átformálásában rejlik, hiszen ez minden fogyókúra alapja, a maradandó eredmény elérése érdekében.






A rovat legnépszerűbb cikkei