Archívum

A rovat frissítve: november 14. 11:22

Vitaminkalauz IV.

Feltöltés időpontja: 2007.07.10 14:20

Nagyításért kattintson a képre!

Ismét folytatódik Vitaminkalauz cím? rovatunk. Ebben a hónapban egy újabb zsírban oldódó vitaminnal, az E-vitaminnal foglalkozunk részletesen.

Szerepe a szervezetben:

Védi a sejthártyákat és a szövetekben lév? többszörösen telítetlen zsírsavakat a szabad gyökök oxidáló hatásától. Jelent?s szerepet játszik az öregedés hatásainak késleltetésében is. Szükséges az egészséges vérsejtekhez, a véralvadáshoz, a fert?zésekkel szembeni ellenálló-képességhez, és a nemz?képességhez is.
Izomsorvadást, vérszegénységet, idegrendszeri megbetegedéseket, valamint gyermeknemzési problémákat idézhet el? hiánya.

Túladagolása:

Annak ellenére, hogy zsírban oldódó vitamin, a felesleg a vizelettel együtt kiürül a szervezetb?l, így még nagy mennyiségben sem mérgez?, de er?s túladagolása a K-vitamin hiányát okozhatja.

F? forrásai:

Növényi olajok, tojássárgája, búzacsíra, gabonamagvak csírái, teljes ki?rlés? gabonakészítmények, keményhéjú gyümölcsök (pl.: dió és az olajos magvak), hüvelyesek.

Napi szükséglet:

Gyermekek esetében:

0-fél év: 3 mg
fél-1 év: 4 mg
1-3 év: 6 mg
4-10 év: 7 mg

N?k esetében:

11-14 év: 8 mg
15-18 év: 12 mg
feln?tt: 12 mg
terhesség idején: 12 mg
szoptatás idején: 14 mg

Férfiak esetében:

11-18 év: 10 mg
feln?tt: 12 mg






A rovat legnépszerűbb cikkei